Review altsaxofoon Yamaha YAS-280

  • Posted on: 16 June 2015
  • By: Mark

Review altsaxofoon Yamaha YAS-280

Merk : Yamaha
Type : YAS-280
Serienummer : L12865 (Made in Indonesia)
Nieuw gekocht : december 2013
Nieuwprijs (april 2015) : 979 euro
Datum review : 9 april 2015


De Yamaha YAS-280 is de opvolger van de YAS-275. Dit is het instap-model (studie-sax) van Yamaha en wordt veel gebruikt door leerlingen. De verkoper (vakhandel) adverteert met de volgende tekst :
Deze saxofoon heeft een relatief dunne wand waardoor hij minder weegt dan de gemiddelde sax en heel makkelijk aanspreekt. Deze eigenschappen maken dit instrument dan ook zeer geschikt voor kinderen. De klank is egaal en helder, goed stemmend. De applicatuur (bediening) is modern en zeer comfortabel. Zeer degelijk gebouwd van kwaliteits materialen. Perfect afgewerkt, waardoor weinig onderhoudskosten.

Deze altsax is binnengekomen bij MRO saxofoons begin april 2015. Klant heeft de sax nieuw gekocht bij een gerenommeerde saxofoon verkoper in het midden van het land in december 2013. De klant wilde een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, vond dat de sax wat begon te ‘plakken’. Dat is ook direct geconstateerd; veel posters plakten en vertraagden de actie van de sax.

In eerste instantie zag de sax er prima uit. Geen deuk te bekennen, en ook vrijwel geen krassen. Wel veel stof tussen het kleppenwerk, en nogal wat opgedroogde watersporen op kleppen en body. Eerste inspectie van de polsters was direct raak: alle polsters bovenin waren vervuild. Polster van Gis en lage Es waren volkomen zwart en dichtgeslibt, vervangen dus. En dat na anderhalf jaar….. Jammer dat Yamaha zijn saxen uitrust met matige kwaliteit polsters.

Proefspel : vanaf lage D niet bespeelbaar. Zeer zwaar lopend linker pink plateau kleppen. Polster van lage Cis sluit niet en klep blijft hangen. Kleppen liggen over het algemeen erg hoog. Veerspanning is aan de hoge kant. Oktaafklep gaat veel te ver open, oncomfortabel.

Dit werd nog eens extra bewezen tijdens demontage van de sax en nauwkeurige inspectie van iedere individuele klep. Veel polsters zijn al aardig uitgehard en nogal ruw, net zoals goedkope Chinese polsters. Gemiste kans voor Yamaha (nummer 1….). De olie is al aardig dik en traag geworden na anderhalf jaar, dus alles verwijderd en bij montage voorzien van de juiste dikte olie. Wat opvalt is de matige kwaliteit materiaal van de assen (veel krassen). Afwerking van de kleppen is over het algemeen goed; ook het lakwerk ziet er prima uit. Alle vervuiling laat zich moeiteloos en zonder krassen verwijderen, de sax wordt weer als nieuw.

Het probleem met het lage register is te danken aan het niet sluiten van de Cis klep. De klep zit aardig vast op de body en demontage kost wat meer moeite. Dan blijkt dat de as vastloopt; de klep is scheef. Geen sporen van schade te zien, maar dit moet wel worden hersteld. Ik schrik van de buigzaamheid van het materiaal van de klep: dat had ik niet verwacht van Yamaha! Er is aardig bezuinigd door een zwakkere legering toe te passen; dat is duidelijk. Er we zien meer punten van bezuiniging. Hierbij een korte opsomming (zie de foto’s) :
- Geen imitatie parelmoer op Gis klep, zoals bij de meeste saxen.
- Eenvoudig (doch prima werkend) linker pink plateau.
- Goedkoop ogende key guards, zonder verfraaiing.
- Eenvoudige pants guard, zonder verfraaiing.
- Eenvoudige stootrand aan onderzijde beker.
- Geen gravering op beker, behalve Yamaha logo (gelukkig niet opgedrukt).
- Made in Indonesia, niet Made in Japan. Dat uiteraard vanwege arbeidskosten….
- Geen blauw stalen puntveren gebruikt, maar eenvoudige stalen veren (met slechte afwerking)
- Solderingen op de body zijn dun uitgevoerd. Ik heb sterk mijn twijfels over de sterkte hiervan op termijn.
- Lakwerk op body op de overgangen is matig. Je ziet de solderingen er door heen (foto 1)
- Sommige studs zijn zeer gevoelig voor schade. Met name de bovenste stud (3-delig) is een bekende bron voor potentiële problemen. Slechts 1 tik is genoeg om de gehele sax onbespeelbaar te maken, en door de dunne soldering breekt hij gemakkelijk af (foto 2).
 

Goed: we gaan verder met deze sax. Na demontage wordt de body geïnspecteerd. Toongaten zien er goed uit; lakwerk in de toongaten is ook goed maar ze zitten vol met kleine lakschilfers. Die zorgen voor vervuiling en slecht sluitende polsters…… Vermoedelijk komen deze schilfers uit de body (die is door de klant altijd schoongemaakt met een wisser koord). Binnenkant body ziet er schoon uit maar mist nogal wat lakwerk. Vandaar die schilfers….. De toongaten laten zich eenvoudig schoonmaken en ze zijn gelukkig allemaal recht. Ook het toongat van de lage Es en de gis zijn verder prima; ik vraag me dus af waarom die polsters compleet zijn dichtgeslibt.
Alle polsters worden schoongemaakt en geïmpregneerd zodat ze nog een tijdje mee kunnen. De polster van de hoge E is compleet uitgehard en wordt dus ook vervangen. De platte veer van deze klep is te groot uitgevoerd en slecht afgewerkt.

Nadat alles is gepoetst wordt de sax weer gemonteerd. Ik ben geen voorstander van vilt met een plakrandje, dat laat snel los en vervormd. Op diverse plekken vervang ik het dus door techcork. Lage Cis mechanisme loopt weer prima maar de polster sluit niet helemaal. Opgelost door een stukje krimpkous te monteren over het bestaande mechanisme (standaard oplossing). Verder verloopt de montage voorspoedig, het is een makkelijke sax om aan te werken. De puntschroeven zijn vanaf de fabriek voorzien van borglak. Weinig speling op de assen; doordacht ontwerp van Yamaha. Jammer van die hoge veerspanning! Kleppenhoogte kan door een techneut worden aangepast indien gewenst, en de afstelling van de kleppen is eenvoudig door de instelschroeven. Prima!

Dan het oktaafmechanisme. Simpel en doeltreffend. Zo moet het….. Op de nek komt de oktaafklep echter veel te ver omhoog: de duimbediening is niet goed afgesteld. Ook dit kan zeer snel en eenvoudig worden gedaan, de sax speelt nu veel lekkerder. De nek zelf is verder prima in orde, al ziet het er allemaal wat goedkoop uit.

De sax kan nu uitgebreid worden getest en loopt weer als een zonnetje. Hij ligt lekker in de hand en spreekt prima aan, met een goede stemming (uitgezonderd de midden D, die is te hoog). Klank is homogeen en heel aardig, wel wat vlak, met de typische Yamaha klank. Bijgeleverd mondstuk kan rechtstreeks in de prullenbak, investeer in een goed mondstuk zoals een Selmer C*. De sax is voorzien van een hoge Fis klep. Leuk, maar absoluut niet noodzakelijk voor leerlingen.

Conclusie : de Yamaha YAS-280 is in principe een prima spelend instrument. Met wat kleine technische aanpassingen en een goed mondstuk speelt de sax veel beter als rechtstreeks vanaf de fabriek, en is daardoor zeer zeker geschikt voor kinderen. De prijs is echter te hoog voor de geleverde kwaliteit, Yamaha maakt gebruik van zijn goede naam voor deze sax.  Voordeel is wel dat de sax zijn waarde behoud, in tegenstelling tot een goedkope Chinese sax. Belangrijk is wel dat de sax goed wordt onderhouden en dat er zorgvuldig mee moet worden omgegaan. De voorloper (YAS-275) is steviger uitgevoerd. Ook de eenvoudigere YAS-23 is steviger.

Persoonlijk zou ik deze sax niet nieuw kopen. Voor een aanmerkelijk lager bedrag koop je een goede occasion YAS-23 (of YAS-275) die compleet gereviseerd is en die net zo goed voldoet voor de jonge leerling. Bovendien zijn deze saxen robuuster. Ze zien er wellicht wat minder fraai uit……
Voor de liefhebbers van goedkopere alternatieven en bling-bling: zie de meest fantastische advertenties op Marktplaats. Bedenk wel : Garantie tot aan de voordeur……

Nieuws item: